Sintra

14 juli 2017 - Sintra, Portugal

Vandaag gaan we er een dagje Sintra van maken. Kost wat maar dan heb je ook wat. Eerst kaarten kopen voor de trein. Das al een onderneming op zich. Eerst vragen of we de kaarten ook bij de kaartjesautomaat kunnen krijgen. "Ja hoor geen probleem". Maar als je er dan staat moet je toch naar de kassa. Dus weer in de rij. En heb je dan na veel 5-en en 6-en je kaarten rijdt de trein net weg.....

Afijn we hebben de volgende trein genomen. Was nog steeds rustig alleen zijn de zitplaatsen ontwikkeld voor kleine Portugezen. Na 40 minuten aangekomen in Sintra. Maar daarvandaan moest we eerst de bus in. En die was er nog niet. Dus een kwartier wachten. En toch een zitplaats!

Als eerste naar het National Palace of Sintra. Midden in het centrum maar heel mooi om te zien. In iedere kamer andere mozaïektegels. Heel apart om te zien. In een hoop kamers ook nog de authentieke meubels... en het uitzicht! Ook het museum dat achter het paleis lag mochten we zien. Een soort reis door de tijd.

Maar weer in de bus en door naar het palais de Pena. Ergens hoog op een heuvel. En we weten allemaal dat mijn benen niet gemaakt zijn om naar boven te lopen. Eenmaal in de bus ben ik ook erg blij dat we zo reizen. Ten eerste is het erg steil en bochtig, ten tweede is het bijna 3 km. Alleen hebben ze in Sintra alles op maat gemaakt. Dus ook de weg is gemaakt voor exact een bus en 1 auto naast elkaar. En dat is soms best tricky. Maar we redden het...

Eenmaal boven kom je dan bij een paleis dat bestaat uit verschillende stijlen en vooral veel kleur. En dat is nog maar de buitenkant! Eenmaal binnen kom je in een andere wereld. Hier is zoveel te zien, zoveel stijlen naast elkaar en dan weer dat uitzicht! Alleen daarom zou je er willen wonen. Het paleis schijnt ook tot 1910 bewoont te zijn geweest. Zo jammer dat het nu zo in verval is dat men bezig is het te restaureren.

De terugreis verliep best relaxed. Alles zat mee.... tot we een supermarkt moesten hebben. In de buurt zit er wel 1 maar die heeft niet alles. Dus we wilden een grotere. Ja die is er op een half uur lopen van het station. Alleen was er niet bij verteld dat het vooral OMHOOG lopen was! Dus uitgeput en hongerig aangekomen bij het winkelcentrum. En dan begint de volgende uitdaging: wat eten we vandaag? Na een tijdje rondgelopen te hebben kozen we shoarma!

Na het eten de Jumbo opgezocht: zelfde naam andere winkel. En die hadden wel alles wat we nodig hadden. En daarvandaan bleek het maar een kwartier naar ons apartement...

Ik weet ook niet wat voor buren we hier hebben maar er was tot half 8 vanavond een mannetje dat maar stond te schreeuwen. Beetje vreemd maar goed het is nu rustig. Afwachten maar weer....