Kalmar city

8 augustus 2022 - Kalmar, Zweden

Een rustig begin van de dag. Om 8 uur (!) pas aan het ontbijt. Voor ons best laat. Maar het was geweldig. Er was werkelijk van alles, behalve de stroop voor de pancakes. En weer halve liter glazen voor de thee. Zal er morgen ochtend een foto van maken.

Lekker aan de wandel. Naar het Slott Kalmar. Je mag hem aan de buitenkant gratis bewonderen.  Als je naar binnen wil kost het 165 SEK (ongeveer 15 euro) p.p. Vinden we best een bedrag. Dan maar niet van binnen, die foto's bekijken we wel op internet.

Het mooie is dat je nooit weet waar je terecht komt. In dit geval kun je een pier op. Daarvoor moet je wel over een deel van het kerkhof van Kalmar lopen. Heel raar gevoel. Maar als je dan op het uiterste puntje van de pier staat dan is het daar zo rustig, dat je zelfs geen krekels hoort. Ja, wel ganzen (Nils Holgerson hebben we nog niet gespot).

Terug langs de zandsculpturen die daar gemaakt zijn. En dan de oude binnenstad in. Ondertussen best wel wat tijd er weer op zitten en dan loop je zomaar langs een kraam met een midgetgolfbaan. Hé, das leuk al jaren niet gedaan! En het zijn er 12 in dit geval. Jelle staat tot 3/4 van de wedstrijd op kop! Maar dan....... er volgen een 2-tal banen met o.a. water. En helaas duurt de wedstrijd voor Jelle dan net te lang. (mama wint weer eens).

Omdat het tegen lunchtijd liep op zoek naar eten. We hebben uiteindelijk een leuk tentje gevonden: op de eerste verdieping van een oud woonhuis was daar een soort café gemaakt. Hier verkochten ze koffie (onbeperkt te pakken) en heerlijke plaattaarten.

Onderweg voor het avondeten nog even snel de kathedraal van Kalmar in. Wat er zo bijzondere is aan deze kathedraal: het is er 1 zonder toren! Volgens de folder is die van de buitenkant mooier en meer bijzonder dan aan de binnenkant. Toch even binnen kijken dan.  Bijzonder is hij niet maar wel heel ruim, licht en goed onderhouden.

Dan op naar het eten. Bij de kebab winkel vanavond. Met handen en voeten duidelijk gemaakt wat we wilden (wij spreken geen Zweeds, meneer een beetje Duits). Ondanks dat we niet veel op hadden vandaag kon niemand echt zijn bord leeg eten. En om het te laten zakken maar een stukje gaan lopen. O ja, om de hoek zit een goede ijswinkel, een toetje kan nog wel! Een bakje met 3 bolletjes voor de heren (waarbij de inhoud leek als 6 zoveel werd er in geschept) en 2 bolletjes voor de dames. Kost wat maar o zo lekker...

Morgen op ons gemak ontbijten en dan naar Linköping. Slaap lekker!

1. Marijke Vogelezang:
    8 augustus 2022
    wij doen hetzelfde, (te veel) entree betalen? dan er omheen. Er is ALTIJD ruimte voor ijs! Mooie foto's
  2. F van toor:
    9 augustus 2022
    Mooie foto's en ja het land is wel duurder dan hier?
    Maar wel mooi
    Groetjes x
  3. Ingeborg van der Ster, John van der Ster, Iris van der Ster, Jelle van der Ster:
    9 augustus 2022
    Land is wel duurder maar voor veel dingen waar je meer voor betaald krijg je ook meer dus valt mee