Oslo

29 juli 2019 - Oslo, Noorwegen

Eerlijk gezegd ben ik die warmte nu wel een beetje zat! Vanochtend bij het ontbijt, wat trouwens lekker uitgebreid was, was het al bijna 20 graden. Das geen weer voor ons. Dus zo snel mogelijk in de auto richting Oslo. Wel jammer want Lillehammer was erg leuk!

Richting Oslo begint het ook drukker te worden. De tolpoortjes schieten uit de grond (in dit geval hangen ze boven de weg). Maar eerst richting de outlet. Daar wilde Iris graag heen. Was ook erg warm daar en naarmate we richting Oslo kwamen steeg de temperatuur mee. Maar gek genoeg hebben ze daar in de winkels wel gehoord van airco! Wat een verademing...En als dan bij het afrekenen in de Nike store ook nog een Nederlandse jongen achter de balie staat, is onze verbazing compleet.

Na de koffie richting het winkelcentrum. Er moesten nog wat plastic flesjes en blikjes ingeleverd worden. Meteen voor de avonden wat grote flessen meegenomen. En dan richting het hotel. Nadat we 8 tunnels hadden gezien kwam de mooiste: een tunnel van 5,8 km. Maar dat was een ondergrondse snelweg! Met afritten en opritten ... en wij een Miep die ons onder de grond niet kon vinden toen we de verkeerde afslag daar namen. Zet dan ook op de borden OOST i.p.v. ferry boten! Dan snappen we waar we heen moeten. Dus met een kleine omweg toch op de juiste weg terecht gekomen. Maar dan zijn we er nog niet. Want we moeten nog naar een parkeergarage. Ja, en waar moet je dan heen als er ineens geen borden meer staan, stoplichten van auto's en voetgangers tegelijk op groen staan en je voorrang met geven maar ook moet kijken waar je heen moet..Chaos compleet in auto Van der Ster.  Uiteindelijk wel gevonden. Auto parkeren en eerst inchecken.

Achter de balie staat een kleine dame die op tijd naar huis wilde. We konden 1 van de kamers wel inchecken maar de andere was nog niet klaar. Oke, dan die ene kamer maar en dan komen we straks terug voor de andere kamer. Dan eerst de stad in. Erg warm dus maar kijken hoe we via de schaduw bij de Starbucks aan het water kunnen komen. Gelukt! Maar dan nog bestellen. Normaal krijg je plastic, doorzichtige bekers bij koude dranken. De medium bekers waren helaas op dus kwam alles in de bekende papieren bekers. Bij terugkomst in het hotel was de 2e kamer nog niet klaar. Duurde nog een half uurtje. Ja en dan maar wachten. Ondertussen gekeken waar we iets konden eten. En uiteindelijk ook de sleutels van de 2e kamer gekregen.

Het wandelen en bekijken van de stad met 31 graden is geen pretje. We zijn al bij het Koninklijk Paleis geweest en op het Centraal Station. Dat lijkt trouwens op een vliegveld! Zag Hoog Caterijne er maar zo uit!

Morgen gaat het regenen. Haleluja!!!!! Hopelijk kunnen we dan wat meer van de stad zien. De foto's zullen niet zo zonnig zijn als de rest, maar dat maakt in dit geval niet uit. We krijgen regen!!!!!!

1. Marijke Vogelezang:
    30 juli 2019
    nou kregen wij ook maar eens regen. Gisteren verzengend en vandaag was voor ons ook weer een avontuur. Vandaag (30-7) 23 jaar getrouwd. Wij dachten wordt wellicht 28 gr maar als we lekker ergens heen gaan en wat eten dan komt het goed. We waren 4 jr geleden in Steinfurt. Daar wilden we nog eens heen. Op internet ook een leuk restaurantje gezocht. Afstand 75 km dus daar zijn we zo. Maar na ong 40km hebben we net als 6.000 km geleden, een storingslampje branden.... nu met 'inspuiting controleren'. De vorige keer alleen het lampje zonder melding. Heel vreemd want de auto reed gewoon prima.. Onze eigen dealer maar even gebeld. Hij raadde ons aan naar hem toe te komen (Twist) dan meteen kijken. Wij beiden balen maar ik voelde me wel verdrietig is toch een beetje speciale dag nietwaar. Ook een beetje boos/teleurgesteld. Want met de vorige Duster nooit wat gehad. De dealer heeft de computer getest en gereset. Niks aan de hand blijkbaar. Toch kloten en ons dagje uit verpest. De auto rijdt al 11.200 km perfect maar toch nu 2 x zo'n melding gehad. Waar is de tijd van de auto's met bougies en hamertje tik en hij doet het weer????
    Wel afgesproken dat als het weer voorkomt zij contact gaan opnemen met Renault.
    Uiteindelijk niet helemaal onze dag laten verzieken. Dicht bij huis lekker warm gegeten, XL-schnitzel, patat, sla, cola 9 euro per persoon. En daarna nog even gewinkeld in de airco in Meppen. Spulletjes gekocht voor mijn nieuwe hobby (waar het nog steeds te warm foor is). Inmiddels is het kwik alweer boven de 33 graden. We wonen blijkbaar in het warmste stukje van Dld. Wisten we niet..... Wij dachten we gaan noordoostelijk en hoger gelegen dus koeler. NOT
    Maar als we de weersvoorspellingen moeten geloven dan krijgen we morgen ook koeler weer rond 23 gr... en verder de hele week en kans op een bui maar dat laatste geloof ik niet meer in.
    Jullie hopelijk morgen een hele mooi koele dag!!!! En ja... Nederlanders kom je overal tegen!