Stavanger dag 2

16 juli 2019 - Stavanger, Noorwegen

Yeah! Vandaag de cruise door het Lysefjord. 3 uur lang op een bootje. Maar het was het waard.

Allereerst al vroeg ons bed uit. 10 uur vertrekt  de boot. Bij het ontbijt wil Iris graag een pancake! Die kunnen we maken..... duurt te lang! Blijkt dat we de knop nog niet ver genoeg hebben doorgedraaid, en dan verwarmt ie niet. Pffff weer iets geleerd. Morgenochtend gaat het vast beter.

De drukte bij de boot valt mee. Op een groep oudere medelanders na gaan er eigenlijk niet zo heel veel mensen mee. Hoogseizoen nog niet begonnen hier misschien. Maar geeft niet: des te meer ruimte voor ons! Na vertrek wordt er heel veel informatie gegeven over Stavanger en het verleden. En dat in zoveel talen, dat als je er 1 mist je de volgende uitleg misschien wel begrijpt. Ook bij alles waar we langs varen komt uitleg: de zalmkwekerij, de vagabond-grot maar ook bij de geiten. Daar stoppen ze op iedere tocht en geven de geiten dan iets te eten zoals appels en wortels. Daarna door naar de Preikestole. Een enorm hoge rots met een plat plateau. Je kan daar heen wandelen, maar ik denk dat je dan compleet gesloopt bent. Het was mogelijk om vanaf de boot daarheen te lopen. Met een speciaal ticket kon je dan op de bus stappen en werd je naar de parkeerplaats gebracht. Van daaruit nog eens 1,5 a 2 uur heen en ook weer terug lopen. Nee, we moeten morgen nog verder dus doe maar niet!

Wij blijven op de boot en worden naar de waterval gebracht. Heel toepasselijk heet deze "Hanging Falls". Hoe komen ze erop! Er wordt heel dicht langs de waterval gevaren en een emmer uitgehangen. Het water dat daarin wordt opgevangen kun je proeven. Smaakt gewoon naar water maar het gaat om het idee.... op de terugweg is het vooral relaxen. Maar zo lekker om even niets te hoeven.

De rest van de middag een beetje rondgehangen in het centrum. Was iets drukker omdat er vanochtend weer een cruiseschip was aangekomen. Waar we even naar hebben moeten zoeken: een ijswinkel! We hebben er uiteindelijk 1 gevonden en was heerlijk ijs. Vanavond beneden een buffet gegeten: bestond dit keer uit chorizoworstjes en bulgur en aardappelsalade en groenten. Beter te behappen dan gisteren....

Morgen gaan we naar Osøyro (kortweg: Os). Schijnt niet heel veel te zien te zijn maar gelukkig zitten we niet zover van Bergen. Dus wie weet...