Invergordon

22 juni 2023 - Invergordon, Verenigd Koninkrijk

De 2e dag in Schotland. Prachtig weer en vanaf het schip is het centrum aan te lopen. We hebben geen excursie geboekt dus lekker op eigen houtje onderweg.

Eerst naar de kerk. Das het mooiste startpunt in een dorp want die ligt meestal in het centrum. Was een kleine maar mooie kerk (MET orgel). En zelfs een scherm waarop voor de Costa Favolosa vaarders een behouden thuiskomst werd gevraagd.

Daarna de Mural Trail gelopen. Dit zijn muurschilderingen op huizen door het centrum. Van alle schilderingen dus foto's gemaakt want ja, dat doe je niet iedere week. Halverwege bij een piepkleine bakkerij wat lekkers gehaald en op een bankje in de schaduw opgegeten.

Van daaruit zijn we naar de Natal Gardens gelopen. Dit is een memorial voor de 400 mannen, vrouwen en kinderen die omkwamen bij de explosie van de HMS Natal. Voor iedere persoon is er een steentje gelegd. Heel mooi onderhouden. Niet zo groot maar wel indrukwekkend.

Na even gezeten te hebben doorgelopen naar het Invergordon Museum. Dat is vrijwel in zijn geheel gewijd aan de HMS Natal. Maar er is ook een opstelling te zien van bijvoorbeeld de ijzeren long, die gebruikt werd voor mensen met TBC. En wat in deze streek ook heel normaal is: bij een museum zit vaak een craftshop. Hier verkopen mensen uit de buurt wat ze zelf allemaal maken.

Omdat het toch nog lekker weer was, zo'n 20 graden, hebben we nog een wandeling door het dorp gemaakt. Bovenover bij de kerk, langs het spoor. De weg liep aardig omhoog en precies de andere kant op als dat we terug moesten. Bleek dat we dus een donkey-bridge over moesten. Bleek een vrij lage brug te zijn die we onderdoor moesten! Langs het water stonden wat bankjes. Dus we dachten daar even rustig een appel en banaan te kunnen eten. Nou.... rustig. Wie wel eens op Texel is geweest, kent de meeuwen daar. En dan weet je dat die alles uit je hand en van tafel gappen. Wel, die meeuwen waren nu hier neergestreken. En John gooit dan even olie op het vuur door eerst een stukje banaan in het gras te gooien. En daarna doodleuk wat cake, dat over was, in de lucht te gooien. Weet je hoe moeilijk het dan nog is om je appeltje op te eten?

Na het eten eerst koffie gedronken en naar 3 kwartier ABBA muziek zitten luisteren. Er zijn van die muziekstromingen die voor iedere taal te gebruiken is. Vervolgens zouden we naar de show van vanavond gaan. Helaas kwamen we niet verder een kwartier omdat de microfoons het niet deden. De hele show dus afgelast!  Helaas. We gaan het morgen weer opnieuw proberen.

Vannacht gaat de klok weer een uur voorruit en leven we weer op dezelfde tijd als Nederland. We zitten wel de hele dag weer op zee. Nog een paar dagen dan zijn we alweer onderweg naar IJmuiden.... welterusten!

1. Marijke Vogelezang:
    23 juni 2023
    gaat snel he zo'n reis. Wat ik wel mis zijn foto's want na 17-6 zie ik geen nieuwe meer... hoop dat jullie er nog wel hebben gemaakt. Fijne reis nog verder. hier is wel eindelijk het een en ander aan regen gevallen maar nog altijd benauwd en dat duurt zeker tm zondag
    groetjes
  2. F van toor:
    23 juni 2023
    Nou weer een prachtig verhaal en lekker genoten geweldig hoor, maar aan alles komt een eind he?
    Doe rustig aan en verder een behouden vaart terug.
    Groetjes van mij xx
  3. Wim Karel:
    23 juni 2023
    Wat je allemaal in zo'n klein dorp nog kan beleven is wel erg leuk ik ben benieuwd naar de foto's vooral John in Schotland met ja ja ben benieuwd.
    Nog een fijne laatste dagen en gezond weer thuis gr