Kirkwall

21 juni 2023 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

De naam van de plaats van vandaag is groter dan het plaatsje zelf. Het is heel pittoresk en typisch Brits. Iedereen die ooit in Schotland is geweest weet wel wat ik bedoel. Smalle straten met oude huizen. Heel goed onderhouden en heel schoon.

Maar als je dorp door 3000 man van een cruiseschip wordt overspoeld is het gedaan met de rust. Omdat Kirkwall op Orkney ligt en dus bij Groot Brittanië hoort moet er wel een paspoortcontrole plaats vinden. Wel eens geprobeerd om meer dan 1000 man iets te vertellen zodat ze het allemaal opvolgen? Lukt je niet. En zo ook bij de controle.

Er was al een schifting gemaakt in 3 groepen: groep 1 voor mensen die van boord gingen zonder excursie, groep 2 voor mensen die niet van boord gingen en groep 3 voor mensen die met een excursie van boord gaan. Niet zo moeilijk toch? Nou, zelfs bij ons in groep 1 zaten mensen uit groep 3. En dan heb je nog de mensen die niet weten wat het is om een aanwijzingen op te volgen en gewoon door de zaal gaan lopen als ze naar boven moeten. Te gek voor woorden.

Daarna krijg je te maken met mensen die altijd vinden dat ze vooraan in de rij moeten staan. Nadat ons paspoort was gecontroleerd, moest je naar dek 1. Dat kun je via de trap doen (is tenslotte maar 2 verdiepingen). Maar dat kan ook via de lift. En daar zit hem de kneep: mensen die uit de lift komen zijn dus zij-instromers. En die vinden dat ze recht hebben zich ertussen te proppen en voor te dringen. Nee, dan moet je John dus niet tegenkomen. Een rare Belgische wilde dat proberen en werd prompt door John op haar plaats gezet. Onder het mom van: ik sta ook in de rij te wachten.

Verder was alles prima geregeld. Er waren speciale shuttlebussen ingezet naar het centrum en bij aankomst daar had de plaatseijke VVV als een soort kraam buiten staan (het was tenslotte weer eens zonnig met 18 graden) waar je een folder over het dorp kon krijgen.

Wij zijn o.a. in de kathedraal geweest. Ook zoiets: in een kerk zie je altijd prachtige orgels met bijbehorende orgelpijpen. Ik ben daar altijd dol op en wil zo snel mogelijk een foto daarvan hebben. Nou,.... in deze was die niet te vinden. Dus een mannetje opgezocht en gevraagd of de kerk wel een orgel heeft. En ja die hebben ze wel. Alleen de orgelpijpen staan verstopt achter prachtig houtsnijwerk. Waarom weet eigenlijk niemand maar dat is al eeuwen zo.

Na een bezoek aan het plaatselijke Orkney museum en het eten van een heerlijk ijsje met de shuttle weer terug.

Vanavond hadden we nog een Hollandse avond. Nou ja avond, alles duurde 1 uur en toen was het alweer over. Maar goed, we hebben met heel veel andere Hollanders lekker mee kunnen galmen. Toen we weer bij ons eigen stekkie wat te drinken wilde hebben, bleek de silent disco te beginnen. Doe mij maar niet, dus gezellig naar de kamer. Mooie zonsondergang kunnen meemaken op ons eigen balkon.

Morgen komen we al vroeg in Invergordon aan. Welterusten voor nu.

1. Marijke Vogelezang:
    22 juni 2023
    vreselijk dat gedring, ik weet nu al dat wij NOOIT met zo'n schip gaan want dan zitten we de hele dag te klagen laat staan te schelden op hen die vooraan willen etc....
    van die orgels wist ik wel dat IK dat altijd doe en mooi vind maar van jou wist ik dat dus niet. Idd elke kerk waarin ik ben geweest, heb ik een foto van ut urgel. suc6 verder met de reis, en probeer ook maar te genieten!
  2. F van toor:
    22 juni 2023
    O geweldig dat is nou net wat voor John, ik zie het al voor me lachen. Zou voor mij ook niets zijn zeg.
    Maar jullie hebben lekker meegebrult met de Hollandse avond gezellig toch?
    Nu op naar de volgende setting en blijf genieten hoor groetjes xx