Røros dag 2

27 juli 2019 - Røros, Noorwegen

Laatste dagje in Røros. Vanochtend eerst gaan ontbijten. Heerlijk om wakker te worden en niet meteen je bed uit te glijden vanwege de warmte... Beter zo'n airco! Om 8 uur allemaal naar de overkant voor het ontbijt. Het was toen al bijna 18 graden. Da's geen goed begin. Gelukkig was het in de eetzaal nog rustig en niet zo warm. Het buffet is heel uitgebreid. En toch missen we als Hollanders dan toch wat dingen: bijvoorbeeld croissantjes en broodjes! Dat is lastig in dit land. Bij het ene hotel heb je dit wel en bij het andere niet. En het brood is overal zo verschillend dat je het eerst moet afsnijden voordat je kunt proeven. Wat ze hier dan weer wel hebben: 15 verschillende crackers waar je uit kunt kiezen.....

Daarna aan de wandel. Het is nog niet zo warm dus moet kunnen, de berg af naar het centrum. Ondertussen voelde je de warmte al toenemen. Maar doorzetters als we zijn eerst rondje dorp. Er schijnt een straat te zijn waar vroeger opnamen gemaakt zijn voor een Pippi-film. En die wil ik dan wel zien. Pippi was zo'n beetje mijn jeugdheldin...En daarna de berg weer een stukje op naar een soort van museum. Jelle en ik blijven wijselijk beneden, maar John en Iris gaan nog even de zwarte berg op naar de top voor het uitzicht. Als je die foto's ziet... die heb ik dus niet gemaakt! Ook nog bij de kerk gaan kijken maar om daar nu entree voor te betalen gaat me iets te ver...

Het was ondertussen toch wel behoorlijk warm geworden naar Noorse begrippen: 28 graden! Dus om 11.30 's-ochtends aan de softijs. Je moet wat toch. En dan moeten we de berg nog op naar het appartement.  Daar aangekomen heeft John nog vrienden gemaakt met de buurman. Die wist te vertellen dat je met gemiddeld 6 van dit soort warme dagen meer hebt aan een goede kachel. En laten wij er nu net op 2 van die warme dagen zijn.... 's-Winters is kan het hier -30 graden worden!!!! Wie gaat er mee?

De kwalificatie gezien van de Formule 1 van Duitsland. En daarna met de auto naar benee om iets te eten. Niet zo fancy als gisteren maar was erg lekker. Nu nog even relaxen en dan straks weer de spullen inpakken. Morgen na het ontbijt gaan we richting Lillehammer. En ja ook daar wordt het rond de 29 graden. Pfffff.......

1. Marijke en Krijn:
    28 juli 2019
    Mooie foto's weer. Pfff 29? Nou daar doen wij tegenwoordig een moord voor... Terwijl ik dit schrijf is het in Dordrecht 18 graden. Hebben ze daar al een paar dagen ook regen mogen hebben. En wij zitten nog altijd met die bloed benauwde hitte van weer boven de 33gr. Al weken geen drup gezien. Wij snakken naar koelte. Voor het bbq feestje wat we gisterenavond hadden, was het dan wel weer prima. Rond 28gr .... tot in de nacht! En we hoopten dat het vandaag koeler zou worden..... NOT. Formule 1 kijken wij niet maar wel weer de Tour en voetbal dus daar werden we ook weer goed in voorzien. Tot blogs