Grundafjordur

18 juni 2023 - Grundarfjörður, IJsland

Was vanochtend weer erg vroeg. Kwart over 8 verzamelen dus om 7 uur eten. Broodjes mee voor onderweg want er zit bij deze excursie van 4 uur geen lunch. Verassend genoeg was het weer droog en begon de zon er wat door te komen.

Eerst naar Black Pebbles Beach. Zoals de naam al doet vermoeden: een strand met zwarte stenen. Lettelijk! Was wel heel bijzonder om te zien. Ook hebben we begrepen dat het er best kan spoken. De brokstukken van een oude Engelse kotter lagen ver op het strand. Wel gaaf als je kan zeggen dat je aan de Atlantische Oceaan hebt gestaan.

Daarna door naar een monument voor een vader. Deze vader had 2 dochters maar heeft er 1 zover afgestoten dat ze op een ijsschots naar Groenland is afgedreven. Het hele verhaal zoek ik nog wel eens op. De omgeving was schitterend en heel uniek. Net als de wegen. Op sommige stukken wil je echt niet rijden.

Onderweg ook nog de gletscher gezien. Dit kwam omdat het helder was (hebben wij weer mazzel). Anders lag hij onder een dikke laag bewolking verborgen.

Tot slot nog langs een "normaal" strand gereden. Ook hier lagen er rotspartijen en vooral lavastenen van honderden jaren oud. Al met al weer een bijzondere dag.

Dat wordt het morgen ook. Een excusie van 8 uur naar de Golden Circle van Reykjavik. Hiervoor mogen we al verzamelen om kwart voor 8. Gelukkig is het ontbijtbuffet al om half 7 open en kunnen we weer broodjes meenemen voor onderweg. Ook is dit voor ons de laatste dag van IJsland. En voor zover we weten regent het morgen in Reykjavik. Zou voor het eerst een regendag worden deze vakantie. Welterusten.

1. F van toor:
    19 juni 2023
    Mooi en fijn dat je tijd hebt voor broodjes anders wordt het fijne dag zonder lunch.
    Al met al weer een mooi reisverslag en neem stiekem een stukje rots mee, nog mooier.
    Fijn dit te lezen.
    groetjes xx