Reykjavik

19 juni 2023 - Reykjavík, IJsland

IJsland wat ben je mooi! de laatste dag van onze reis rond dit prachtige eiland hebben we doorgebracht met een excursie naar de Golden Circle. Ik weet het, nogal afgezaagd, want iedereen doet dit als toerist. Maar ja je moet het hebben gezien.

Begonnen na 40 minuten met de bus bij een klein winkelcentrum.  Er zijn nu eenmaal altijd mensen die naar het toilet moeten. Daar wel de gelegenheid gehad om een aanduiding van de breuklijn tussen de Europese en Amerikaanse plaat te fotograferen. Deze schuiven ieder jaar zo'n 2 cm uit elkaar. Oftewel: IJsland wordt ieder jaar iets groter.

Daarna door naar de Geysir. De geiser waar dit alles naar vernoemd is, is slapende. Maar een aantal neefjes doen het nog wel. Dus na een tijdje wachten spoot er ineens water uit. Maar ja, de eerste keer schrik je daar zo van dat je te laat bent voor de foto. Weer wachten dus en dan gaat het wel goed.

Na een heerlijke lunch doorgereden naar de waterval Gullfoss. Ook al zo'n natuurgeweld. Maar o zo mooi om te zien. En we hadden mazzel met het weer! Het zou de hele dag moeten regenen, maar ja de hele dag werd een half uurtje 's ochtends. En wel vanaf het schip de bus in. Dus toch nog een aangename dag.

Hierdoor waren we ook in staat de gletcher op de berg nog te zien. Wel in de verte maar een telefooncamera doet dan wonderen. En door. Er stond nog 1 uitstapje op het programma. De werkelijke breuklijn tussen de tectonische platen van Europa en Amerika. Heel indrukwekkend en op de lijst van Unesco.

Onderwel waren we er via Facebook (of all dingen) achter gekomen dat er een nicht van John ook op de boot zit. Dus daar gezellig even mee zitten kletsen en afgesproken dat we voor het einde van de reis nog een foto maken.

De zon is inmiddels onder, de klok gaat vanacht weer een uur vooruit en we bereiden ons voor op een dagje op zee. Slaap lekker!

1. Francisca van Toor:
    20 juni 2023
    Lijkt me mooi om zo'n geiser te zien.
    En dan heb je wel weer een fantastische dag gehad.
    Nou fijn jullie hebben weer heel wat gezien en beleefd, fijn dat wij er ook een beetje bij waren.
    Rust nog even uit voor je het weet is het over.
    groetjes xx
  2. Marijke en Krijn:
    20 juni 2023
    kan helaas geen foto's zien van deze dag.... maar lijkt me fantastisch! Welke nicht van John? ken ik haar?