Isafjord

17 juni 2023 - Ísafjörður, IJsland

Vannacht heeft het flink gewaaid. Er kwam ergens valse lucht door want het was erg aan het fluiten. Maar de zon scheen wel.... om kwart over 4. Toen we eruit moesten om 7 uur was het wat bewolkt maar het is de hele dag droog gebleven.

Vanochtend hadden we "vrij". We hoefden pas om 1 uur te verzamelen. Toen met de tender naar de wal gebracht en de bus in. Eerst naar een oude kerk. De kerken zijn u niet meer heel groot in IJsland. Dit komt vooral doordat de plaatsen niet zo groot zijn dus weinig aanloop. In de kerk wachtte er een jonge dame die een 3-tal liederen in het IJslands heeft gezongen. Ik weet niet wat ze zong maar het klonk prachtig.

Vervolgens naar een plek waar je een heel mooi uitzicht had. Daar zagen we ook de schapen de weg over gaan. Als er schapen op de weg lopen moert je in IJsland stoppen! Want owee als je een schaap aanrijdt.

Toen terug naar de arctic vossenopvang. De arctic vos is het enige nativ zoogdier. Ze hebben er geen eekhoorns of konijnen in het wild. Deze vosjes zijn een stuk kleiner dan de vossen die wij kennen, erg nieuwsgierig en heel leuk en speels. In de zomer hebben ze een lichtbruine tot bruine vacht. In de winter kan die helemaal wit worden. Ook kregen we hier koffie of thee en een IJslandse koek. Gevraagd wat dit was: rabarberakaka. Oftewel: een cake met rababerjam. Thuis ook maar eens proberen.

Als toetje zijn we naar het avalanche museum gegaan. Het blijkt dat er in deze regio regelmatig in de winter lawines voorkomen. Ook niet zo gek natuurlijk als je weet dat er zomaar 3 meter kan vallen. De huizen die nu in de lawine zone staan mogen dan ook in de winter niet meer bewoont worden. Dit worden voor de eigenaren dan zomerhuizen.

Vanavond weer heerlijk gegeten en naar een voorstelling van een tenor geweest in het theater. Jeetje wat had die man een stem! Tot tranen toe.

Morgen hebben we nog een dag in Grundafjordur. We moeten dan weer om kwart over 8 verzamelen dus nu maar gauw gaan slapen.

1. Wim Karel:
    18 juni 2023
    Zelfs in je vakantie wordt je achtervolgt door gezang het is dus niet alleen je vader gr fijne vakantie
  2. Desirée:
    18 juni 2023
    Zo te lezen was het weer een fantastische volle dag! Zelfs met een tender varen is een leuke ervaring.
  3. F van toor:
    18 juni 2023
    Mooi verhaal van een fantastische dag.
    En gezang ben je al aan gewent je vader Bas en je 2e moeder Tenor.
    Leuk hoor en de foto's zijn ook leuk fijne dag verder en ga zo door.
    groetjes xx