Akureyri

16 juni 2023 - Akureyri, IJsland

De 2e excursiedag. Vanochtend aangelegd in Akureyri. Gisteravond viel het inderdaad nog tegen met de mist en ging de hoorn nog even door. Niet dat ik er veel van gemerkt heb, was veel te moe. Maar vanochtend was alles weer helder en scheen weer de zon.

Om kwart voor 10 mochten we naar de bussen. Die waren wat smaller dan gisteren dus we moesten hert eerste stuk van ongeveer 1,5 uur met onze benen klem zitten. Gelukkig wel wat van airco in de bus want het was weer warm. Ga je naar IJsland heb je alsnog 24 graden. Hoe dan?

Eerst gestopt bij Myvatn Lake een heel mooi groot meer midden in een oud lava gebied. Daarna naar het echte gebied van de hoge lavarotsen. Die rotsen tornen wel 50 meter boven je uit. En zijn ongeveer 2500 jaar geleden gevormd.

Vervolgens, na de lunch, gestopt bij de thermale Mud Puts. Om je een indruk te geven: de stank van een stinkbom x 1000. Djeez, ik dacht dat ter plekke mijn lunch er weer uitkwam. Daar heb ik dus niet lang langs gelopen. Een paar foto's gemaakt (met ingehouden adem) en daarna met dichtgeknepen neus naar de bus.

Als laatste het klapstuk van vandaag: Godafoss. Het verhaal hierachter heeft te maken met de goden die vereerd werden in de tijd van de vikingen en de overgang naar het Lutherse geloof. Het is in feite een miniversie van de Niagara Falls, maar niet  minder mooi om te zien.

In het theater hadden we vanavond een show over het circus. Blijkt dat de hele voorstelling door 1 persoon werd gedaan. Geweldig, van jongleren en clown-trucs tot zandschilderen op een groot scherm. Ik wilde er eerst niet heen maar het was fantastisch.

Morgen gaan we naar onze 3e stop op IJsland. Ook daar hebben we een excursie naar o.a. vossen. Maar die duurt gelukkig geen hele dag en we hoeven ons pas om 1 uur te melden. Dus uitslapen en alle tijd.

1. Wim Karel:
    17 juni 2023
    We hebben weer genoten van je reisverhaal alsof je erbij bent op naar het volgende verhaal. Fijne vakantie gr
  2. F van toor:
    17 juni 2023
    Geweldig om dit te mogen lezen het is echt genieten
    nog een fijne vakantie groetjes xx