Seydisfjordur

15 juni 2023 - Seydisfjordur, IJsland

Yes de eerste excursie hebben we gehad. Om 7.45 uur moesten we verzamelen bij het theater. Na  kwartier zaten we al in de bus op weg naar het eerste punt: Egilsstaõir. Een soort verzameldorp. Alle faciliteiten van de omgeving zijn hier te vinden omdat het vaak voor de dorpen te duur is om ze zelf te hebben. Bijvoorbeeld de politie of de bank. Als je dorp uit niet meer dan 1000 personen bestaat, is dat niet rendabel. De weg er naar toe is op zich al een beleving. Je moet van zeeniveau naar 650 meter hoog in zeer korte tijd.

Daarna door naar het Lagarfjót. Dit is eigenlijk geen fjord maar een dal dat is uitgeslepen door een gletcher. Heel mooi te zien van bovenaf. Zeker met het prachtige weer dat we hadden. Geen mist of regen en alleen maar zon en 24 graden.

Van daaruit naar de kerk in Skriõuklaustur. Daar werden we van elkaar gescheiden. De dames in de bankjes links en de mannen aan de rechterkant. Dit is vroeger met een reden gedaan. De dames zitten op een bank en hebben aan 2 kanten een vrije plaats. Het mocht niet zo zijn dat er een vreemde heer naast een dame kwam te zitten. Vandaar de splitsing. Ik zou zeggen: zet 2 dames naast elkaar en aan beide uiteinden een heer die erbij hoort maar goed... ik denk te simpel.

Ook nog langs geweest bij het informatiepunt voor het nationale park waar we doorheen reden. Daar hebben ze een opgezette eland staan. Leuk voor een selfie. Kunnen we zeggen dat we toch een eland hebben gezien. Wat we ook hebben gezien: bomen! Men zegt dat er geen bomen zijn op IJsland maar wij hebben het tegendeel gezien. Sterker: er zijn zelfs 2 bossen.

Vanaf dit punt is het een klein stukje lopen naar het huis van Gunnar Gunnarsson. Een van de meest gewaardeerde schrijvers van IJsland. Ook leuk om te zien en nog in de staat van 1939.

Dat het weer zomaar kan omslaan in IJsland dat weten we nu. Heel de dag zon gehad. Nu is het zo mistig dat de scheepshoorn weer om de 2 minuten van zich laat horen. Dat belooft wat voor vanacht. Morgen hebben we een lange excursiedag in Akureyri. Hopelijk kunnen we een beetje slapen met al die herrie....

1. Desirée:
    16 juni 2023
    Jullie zijn aangekomen in IJsland, dat varen gaat best snel he! Zo te lezen is het er prachtig, lekker genieten!
  2. Francisca van Toor:
    16 juni 2023
    Wel leuk om al die dingen een keer mee te maken (zoals in de kerk haha) maar jullie genieten toch wel zo te lezen.
    En 24 gaden is lekker ipv hier 29 of 30
    Fijne vakantie verder groetjes xx