Oxford

29 juli 2015 - Oxford, Verenigd Koninkrijk

Een gezellig dagje vandaag. Eerst vanochtend naar Oxford gereden. John had een parkeerterrein uitgezocht. Alleen: de gemeente was ff vergeten dat ze die aant opbreken zijn. Daar konden we dus niet parkeren. Een andere route opgezocht en via het, eveneens opgebroken, terrein naar het busstation gereden. Hierna uiteindelijk een plekje kunnen vinden.

Liefhebbers van Engelse crimi-series zullen het begrijpen als ik zeg dat ik meteen een gevoel van Morse over me heen kreeg toen we in het centrum aankwamen. Echt, he stapt zo een serie binnen. Geweldig!

Na een paar uur rondgewandeld te hebben en wat musea te hebben bezocht, in de auto op weg naar de Harry Potter Studios. Die hebben we zowaar in 1 keer weten te vinden. Was wel vanuit Oxford nog 1,5 uur rijden! Maar dan krijg je ook wat.

We zouden eerst om half 6 de rondleiding beginnen. Maar toen we om 5 uur hoorden dat ze alle tijden hadden vrijgegeven stonden we al heel snel in de rij om naar binnen te mogen.

We begonnen met een intro. Daarna door naar een filmzaal waar je wat uitleg op een filmscherm kreeg. De hoofdrolspelers gingen op het scherm de deur door naar de grote zaal van Hogwarts: ineens het filmscherm omhoog. Daarachter kwam de ingang te voorschijn. Dus wij ook daar door heen. Je komt dat echt in de zaal die ze daar gebruikt hebben. Waanzinnig!

Overal uitleg en iedereen was super aardig. Je kreeg heel veel info over wat er achter de schermen gebeurt bij het maken van een film. Maar we kwamen natuurlijk ook om alle filmsets te bekijken. Alle sets die ze maar konden neerzetten hebben ze daar staan: huisje van Hagrid, de scene uit het huis van Lucius Malfoy, delen van het Ministerie van Magie en Privet Drive. Heel leuk om daar doorheen te mogen wandelen. Natuurlijk ook alle kleding en maskers die in de loop der jaren gebruikt zijn.

Tot slot stond er een gigantische maquette van Hogwarts. Hieraan hebben 86 mensen gewerkt, 7 maanden lang om het kasteel te bouwen. En bij elke film moest er iets aangepast worden; daar waren ze dan ongeveer 4 maanden mee bezig.  Echt, het kost wat, maar je krijgt er wel een heel mooie ervaring voor terug. Wauw! We hadden het geen van allen willen missen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke Vogelezang:
    30 juli 2015
    spectaculair zeg. leuk hoor om mee te maken.
  2. F van toor:
    30 juli 2015
    Leuk om het allemaal weer te lezen, dat jullie het zo naar de zin
    hebben dan.
    Maar morgen is het weer voorbij jammer genoeg hoor.
    Wens jullie een goede terugreis toe en bedankt voor het leuke verslag. Was geweldig.xxxx