25751

28 augustus 2024 - Praag, Tsjechië

... dat is het aantal stappen dat ik vandaag gezet heb. We hebben dan ook een lange dag achter de rug.

Vanochtend begonnen bij de Astronomische klok om 9 uur. Je kan dan de apostelen zien draaien achter de dood. Gezellig om de dag mee te beginnen. Toen met de lift naar de bovenste verdieping voor het prachtige uitzicht vanaf de klokkentoren.

Van daaruit zijn we naar de Karelsbrug gelopen. Gelukkig was het nog niet zo warm, maar 21 graden. Maar er is daar nergens schaduw dus het wordt gauw warm. Het uitzicht vanaf de brug is prachtig maar mijn god, wat is het druk!

Eigenlijk zouden we per metro doorreizen naar de Praagse Burcht. Maar een kwartierfje lopen moet toch kunnen? Ja dat kan. Alleen gaat de weg steil omhoog en daarna nog eens zo'n 150 treden op. Gelukkig wordt het alleen maar warmer en lopen mijn benen eigenlijk liever naar beneden. Maar je moet er wat voor over hebben.

Ook bij de burcht is het een bijenkorf. Gelukkig hebben we een pas en mogen we " gratis" naar binnen. Op het kaartje staat welke nummers we mogen bekijken. Zo beginnen we bij de cathedraal. Prachtig om te zien (tussen alle Japanners door). Mensen die mij kennen weten dat ik altijd op zoek ga naar het orgel. Daar heb ik even naar moeten zoeken, maar we hebben hem gevonden! Door naar de burcht. Eerlijk gezegd vond ik die een beetje tegenvallen. Maar je moet het gezien hebben. Dan via de kapel naar het Gouden Straatje. Is leuk, maar heel druk. 

John heeft op de kaart gezien dat er een Barokken tuin moet zijn. Dus op zoek. Ook daar mochten we met de kaart naar binnen. Het was niet heel groot, midden in de stad (als jet niet zou weten loop je er voorbij) maar waanzinnig mooi. Gek genoeg heel rustig.

Een mens moet ook eten. Vandaag was de lunch bij die grote gele M. En ja wat gaan we dan nog doen? Met onze kaart hadden we ook recht op een riviercruise. En dat is dan wel lekker als het zo warm is. We kregen oortjes om de uitleg in het Nederlands te kunnen volgen. Zelfs een gratis drankje. En toen we aan boord zaten kregen we zelfs een gratis ijsje.

Een drukke dag. Maar een half uur teruglopen in de warmte vond ik iets teveel. En omdat we "de kaart" hebben, zijn we met de tram teruggegaan. Ook een beleving, want de tram die we namen was er 1 die zo in het Openlucht Museum kan.

Ook 's avonds moet een mens eten, en dat was in dit geval bij de vapiano. Nu zijn we in menig land daaraan gewend. Maar dat ik mijn pasta al bijna op heb als de pizza voor John nog moet komen is nieuw. Ook het feit dat ze mijn normale pasta niet hadden werkte niet mee. Gelukkig smaakte het wel heel lekker.

Voordat we naar het hotel terug zijn gegaan nog even (toevallig) langs het Paladium. Een winkelcentrum met meer dan 200 winkels die bestaat uit 5 winkellagen. Heerlijke doppio's bij de Starbucks gedronken en daarna terug geslenterd. 

Nu nog even bijkomen en dan bijtijds naar bed. Morgen om half 8 worden we opgehaald door een taxi die ons naar de Skoda fabriek brengt...

Foto’s

6 Reacties

  1. F van toor:
    28 augustus 2024
    Het is fijn te zien dat het genieten gaat worden. Doe je best. Fijne vakantie nog.
  2. Anja Nuijens:
    29 augustus 2024
    Veel gezien en gedaan zeg. Zo leuk om de plekken door jullie ogen te zien waar ik met mijn moeder en zus ben geweest.
  3. Marijke & Krijn:
    29 augustus 2024
    Leuk en herkenbaar..... drukte op de Karelsbrug, hitte, die trap... pffff Die Baroktuin kennen we ook... schaduw!!! Mochten jullie er nóg een keer komen ih Paladium.... er is een supermarkt een soort Albert Heyn die heeft heerlijk en zeer goedkope verse (zoete) broodjes. Veel plezier.
  4. Marijke & Krijn:
    29 augustus 2024
    en mochten jullie gelegenheid hebben om in de syagogewijk een synagoge van binnen te zien, zeker doen! Staat nog op mijn lijstje maar heb nog geen zin gehad in een rij te staan voor een kaartje
  5. Ingeborg van der Ster, John van der Ster, Iris van der Ster, Jelle van der Ster:
    30 augustus 2024
    Ja dat willen we vandaag gaan doen. Ben heel benieuwd...
  6. Marijke & Krijn:
    29 augustus 2024
    als er nog gelegenheid is: een synagoge in de Jodenwijk van binnen bekijken. Hebben wij nog nooit gedaan.... te druk