Örebro 2.0

16 augustus 2022 - Örebro, Zweden

De laatste volle dag in Örebro. Het zou niet zulk mooi weer worden, maar wel erg warm en klammig. Helaas zitten ze hier niet zo vaak naast de voorspelling dus dat klamme dat hebben we vastgehouden vandaag.

Wat hebben we gedaan? We zijn eerst vanochtend naar Slott Örebro gegaan. Volgens tripadvisor was dit DE attractie die je niet mag missen. Ik weet niet of we dat zo beleefd hebben. Het slot is vooral als museum ingericht. En dan bedoel ik met veel verschillende exposities. Van het oude slot is de buitenkant bewaard gebleven, van binnen haast niet meer. Heel jammer.

Omdat het vanmiddag zou gaan regenen hebben we ook meteen het park meegenomen. Midden in het park ligt ook hier een soort openluchtmuseum. De oude stad wordt bijna overal zo bewaard. Heel apart maar wel leuk. Bij ons wordt bijna alles platgegooid voor nieuwbouw.

Ook zijn ze hier dol op gekke dingen. Zo hebben we een kunstwerk gezien waarvan ik denk dat het het grootste soepbord is dat bestaat. Ze hebben een bank in het park, zo hoog, dat je net John z'n haar erbovenuit ziet komen. Maar ook een stel groene dieren op een eiland in de rivier en ijsschotsen gemaakt van piepschuim. Hoe komen ze erop!?!?

Ook vandaag weer de Fika gehaald (dit keer met chocolade/kokoscake) en het diner bestond uit kipcurry met rijst en/of knoflookaardappels. En de regen? Die hebben we vanavond inderdaad gekregen tesamen met het nodige onweer.

Morgen rijden we alweer naar onze laatste bestemming: Göteborg voor 1 nachtje. En dan zit onze vakantie er al weer bijna op....

1. Wim Karel:
    16 augustus 2022
    Ik zag op buienradar veel regen in jullie buurt maar hier plakt alles voel me net een natte postzegel heb alleen geen grote brief maar toch weer een leuk verhaal gr en kijk goed uit gr
  2. F van toor:
    17 augustus 2022
    Wij hebben hier eindelijk een flinke regenbuien.
    Koelt gelijk lekker af.
    Wel een leuk verhaal om te zien en te lezen.
    Kijk uit en de groetjes weer xx
  3. Marijke Vogelezang:
    17 augustus 2022
    en wij zitten tussen alles in.... benauwd maar geen druppel regen
    verder nog een gezellig 'uitje' vrijdag: een buuf is overleden, was 88. Hier is het de gewoonte dat je wordt uitgenodigd als buur en dat betekent dat je meer dan een halve dag erheen gaat: uitvaart, dienst, daarna uitgebreide koffietafel op een locatie. Het heet dan ook: Trauerfeier.... maar vertaald als rouwplechtigheid. Zaterdag aar Itterbeck naar Nld oud-collega/vrienden die in dec. ook naar Dld zijn verhuisd. Geniet van de regenbuitjes en afkoeling, alsmede van de laatste week Zweden gr