(Galma) Linköping

9 augustus 2022 - Linköping, Zweden

Vanochtend rustig aan gedaan en om half 9 vertrokken richting ons volgende punt: Linköping.

Onderweg eerst een stop gemaakt bij een soort truckstop.  Het begon al op te warmen dus voornamelijk in de schaduw gestaan. Bij de volgende truckstop weer kunnen laden. Voordeel van deze stops: ze duren vaak niet langer dan 20 kminuten en je kan er voor relatief weinig lekker iets te eten halen. In ons geval een hotdog en flesje drinken.

Na de 2e stop doorgereden naar Galma Linköping. Dat is een openluchtmuseum maar hier wonen er ook nog mensen. Dus naast dat het een museum is zijn er ook gewone winkeltjes. Maar ook dingen die eigenlijk tegenwoordig weinig meer voor komen. B.v. een touwslagerij. In een ander een pand is een B&B gevestigd. Dus al je langer wilt blijven boek je een kamer..... Was erg leuk ook om te zien. Het is kompleet in de stijl van het oude Zweden met rode huisjes.

Onderweg waren we de borden ook al gepasseerd van de attractieparken rond Astrid Lundgren en Nils Holgersson. Helaas hebben we geen tijd meer gehad om daar een kijkje te nemen (jammer, moeten we nog een keer terug).

Zweden is wel heel anders dan Noorwegen. Tot op heden is het rijden in Zweden (helaas) vrij saai. Lange rechte wegen door bossen ala Duitsland of langs open velden ala Denemarken. Hopelijk wordt het verderop in Zweden iets leuker.

We hebben gehoord dat er vanaf morgen in Nederland een hitteprotocol geldt vanwege de hoge temperaturen. Nu weet iedereen dat wij die temperaturen van 30 graden en hoger voornamelijk willen omzeilen. Dan ga je naar Zweden want daar is het kouder. Ja, behalve als de familie Van der Ster er heen gaat. Morgen vertrekken we richting Stockholm voor 3 nachten. En ja hoor de hoofdprijs:  het wordt de komende dagen tussen de 26 en 28 graden. Hopelijk hebben we daar een airco in de kamer.

1. Wim Karel:
    9 augustus 2022
    Ik ben bang dat het niet veel anders wordt dan bossen en weide land maar wel weer een belevenis geniet er van doen wij het ook dit heet warmte gr
  2. Marijke Vogelezang:
    10 augustus 2022
    26-28.... dan prijs je gelukkig.... Vanaf morgen gaat het naar de 30 en de dagen erna, zeker nog 4 dagen erna, tussen 31 en 35. Dan leven wij in een donker hol. Ook mogen we hier niet sproeien tussen 12:00 en 18:00.... maar goed ook, hoef ik niet naar buiten. Morgen moet het nog te doen zijn om in de bossen te gaan fietsen. Wij gaan een poging wagen. groetjes
  3. F van toor:
    10 augustus 2022
    Het is daar wel mooi denk ik en niet zo warm, gewoon doorgaan heet dat.
    leuk huisje ook dat rode.
    groetjes xx
  4. Anja Nuijens:
    10 augustus 2022
    Zo te zien gaat het opladen ook goed.
    Je schrijft beeldend en met humor. Leuk!
    Jullie bezoeken mooie locaties.
    Ben benieuwd of de hitte daar toch anders aanvoelt.