Sint Pietersbasiliek

21 juli 2017 - Rome, Italië

Vandaag de St Pieter in. Om iets over half 8 waren we er, in lange broek en bedekte schouders. Wel warm maar voor een goed doel. Vanaf 7 uur open en je mocht gratis naar binnen. Alleen voor een rondleiding of het beklimmen van de koepel moet worden betaald. Maar van een rondleiding zijn we geen fan en 500 treden omhoog leek me geen goed plan.

Maar eenmaal binnen is het wederom; WAUW!!!! Heel groot, heel mooi en indrukwekkend. Via internet een uitleg over St. Pieter gevonden met uitleg over het ontstaan van deze heilige plaats. Er was ook een mis bezig dus alles moest heel rustig. Ook het plein ervoor is heel mooi. Je ziet het vaak op tv of in films maar om dit in levende lijve te zien is vele malen mooier en niet te bevatten. En dat daar zoveel mensen dan staan......

Via de McDonalds (waar ze heerlijke koffie en taart hebben) weer terug naar het apartement. Even bijkomen van het vroege opstaan en omkleden naar een korte broek.
'S-middags dan toch nog even de stad in. En waarempel komen we bij de Spaanse trappen uit! Waar het overigens waanzinnig druk was. Wel even de bekende foto's gemaakt want het moet wel vastgelegd worden. Eigenlijk hadden we meteen door willen lopen naar de Trevifontein en het Pantheon omdat dat redelijk dichtbij elkaar ligt maar we moeten morgen ook nog wat te doen hebben.

Op verzoek van Jelle, die het buiten de deur eten vervelend bind worden, hebben we ons eigen maaltje gemaakt: gebakken ei met spek op heerlijke broodjes. Dat mis je hier wel, het is toch meer toeristisch met pasta en pizza restaurants.

Morgen nog de laatste inkopen doen en nog wat bezienswaardigheden zien en dan de koffers weer inpakken.....bijna thuis!