ABBA

11 augustus 2022 - Stockholm, Zweden

Zeg je Zweden, zeg je ABBA. Dus als je in Stockholm bent, ontkom je er niet aan: het ABBA museum. Gezien in het programma van Nick, Simon en Kees. Dus ja daar gaan we heen. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Na het ontbijt eerst naar de Tiefbana (=metro). Sommige woorden zijn best logisch en heel veel klinken ook gewoon Nederlands. Je hebt de keuze tussen enkele reis of dagkaarten. Wij wilden graag 4 dagkaarten. Deze kunnen dan ook gewoon alle 4 op 1 kaart en dan ben je ook nog eens iets goedkoper uit. Altijd leuk voor ons zuinige Nederlanders!

Reizen met het openbaar vervoer in Zweden is een verademing in vergelijking met dat in Nederland. Aansluitingen zijn veel soepeler, je hebt maar 1 kaart nodig voor het gehele openbaar vervoeraanbod van trein, tram, bus, metro én boot. Kan Nederland nog iets van leren.

Bij het ontbijt de kaarten voor het ABBA museum besteld. Was maar goed ook want djeez, wat een rij staat er als je een half uur later had gereserveerd. Maar het was echt geweldig. Echt een aanrader. We hebben de hele geschiedenis gevolgd. Daarna ons vergaapt aan alle kleding uit die jaren (wáárom droegen ze dat ook alweer). De quiz gespeelt (waren we niet zo goed in) en bekeken wat ze na de ABBA periode alle 4 hebben gedaan. Als laatste nog de shop ingegaan voor een magneet voor op de afzuigkap en dan aan de koude sodadrankjes. Hebben we wel verdiend bij 28 graden.

Hier is het trouwens goed te doen met die temperatuur. Beter dan in Nederland! Dat komt waarschijnlijk doordat er hier altijd wind staat. Dus je voelt de warmte veel minder.

Bij de boeking ook nog een voucher gekregen voor het Vasa museet. Dat is een museum rondom een schip uit 1628. Dit schip is gebouwd door o.a. Nederlanders. Denk je dat je daar trots op kan zijn, vergeet het maar. Dit schip werd te water gelaten en op de eerste reis vingen de zeilen wind en kapseisde het schip zo'n 100 meter uit de kust. Na meer dan 300 jaar is het schip gevonden en omhoog gehaald en nu tentoongesteld. Geweldig om te zien. Omdat het onder de modder heeft gelegen is heel veel bewaard gebleven. Ook dingen die je liever niet bewaard, zoals de hersenen van een overledene en de schoenen die nog aan z'n voeten zaten.

Hierna een ijsje gehaald en naar het Hard Rock Café voor eten. Morgen nog een dagje. Lekker relaxt gaan winkelen en een boottochtje maken bv. We gaan het zien...

1. Wim Karel:
    11 augustus 2022
    Weer zo'n leuk verhaaltje hoogte punt dat heet ABBA en een verassende gebruik openbaar vervoer leuk op naar morgen
  2. Marijke en Krijn:
    11 augustus 2022
    erg leuk
  3. F van toor:
    12 augustus 2022
    Weer een leuk en leerzaam verhaal geniet ervan (ik) hoor.
    groetjes xx
  4. Anja:
    14 augustus 2022
    In Stockholm moet je idd naar het ABBA-museum. Heerlijk jeugdsentiment en liedjes die je mee kunt zingen en je vrolijk maken.
    En wat je zegt over die kleding...... ook een tijdsbeeld.